Tuesday, November 16, 2010

Manusia Dikelirukan Dengan Falsafah Barat


Ilmuan Barat tidak mempercayai kewujudan Tuhan berdasarkan kepada sains dan falsafah moden. Mereka mendakwa bahawa evolusi adalah satu sifat yang diwarisi di dalam sesuatu benda dan evolusi membolehkan sesuatu benda hidup berkembang dari satu peringkat yang rendah ke peringkat yang lebih tinggi. Mereka juga mendakwa semua benda yang ada di dunia sekarang ini adalah hasil dari pelbagai perubahan yang berlaku di bawah hukum evolusi. Mereka mendakwa bahawa alam semesta yang wujud sekarang ini dengan sistemnya yang begitu halus dan menyeluruh tidak boleh dijadikan sebagai bukti wujudnya satu ‘Pencipta’ kerana semua ini menyatakan bahawa dunia ini wujud hasil dari perubahan yang lebih kompleks. Persoalannya dari manakah asalnya dunia ini diciptakan?

Penyokong teori evolusi tidak memberikan jawapan kepada persoalan ini. Persoalan yang kedua ialah jika semua benda mengalami perubahan atas hukum alam dan bukan di bawah perintah Tuhan, dari manakah asal-usul sesuatu benda itu? Memang benar sesuatu hukum berasal dari satu hukum yang lain tetapi berapa panjang pun rantaian ‘sebab dan akibat’ ini berlangsung, ia mesti ada permulaannya.

Semua teori dari pandangan ahli sains serta kajian mereka yang tidak lengkap tidak boleh disebutkan sebagai fakta yang terbukti kerana kemungkinan berlakunya kesilapan. Bukti kewujudan Tuhan adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian yang lebih meyakinkan daripada fakta sains yang sedia ada. Ramai saintis yang menolak teori Darwin yang masih belum dapat dibuktikan kesahihannya. Semasa kematian Sir John Ambrose Fleming (1849-1945), kenyataannya tertulis di dalam sebuah akhbar. Walaupun Sir John seorang saintis yang terkenal, tetapi beliau bukanlah seorang yang tidak mempercayai mukjizat.

Menganggap teori evolusi Darwin hanyalah sebagai satu dugaan saja. Sebab yang lain pula, ilmuan barat tidak mempunyai pandangan rohani yang membuatkan mereka meragui kewujudan Tuhan dan akhirnya mereka menyimpulkan bahawa dunia ini seperti sebuah mesin dan semua perubahan yang berlaku di alam semesta ini adalah disebabkan oleh mekanisme dalamannya. Sebab yang kedua mengapa ahli falsafah moden Eropah membawa manusia jauh dari agama adalah kerana teori evolusi penciptaan khususnya manusia bertentangan dengan doktrin agama yang diwahyukan. Dikeranakan mereka kalah dengan ilmu falsafah moden dan sains, di mana ilmu-ilmu ini terletak di tangan paderi-paderi Kristian barat, kerana mereka adalah orang-orang pertama yang mendengar suara falsafah moden dan sains. Mereka bertindak secara tidak rasional apabila menerima ‘pukulan’ dari ilmu sains. Penganut agama mereka memandang paderi-paderi yang menjaga agama tidak berdaya berhadapan dengan kajian sains moden dan mereka akhirnya beralih kepada Atheisme. Bila gelombang perubahan ini sampai ke bangsa-bangsa yang lain maka mereka hilang kekuatan dan keberanian, dengan itu mereka menyaksikan kekalahan dalam agama. Maka setiap kekalahan itu membuka jalan kepada kekalahan yang seterusnya.

Al-qur’an menyatakan bahawa Tuhan menciptakan langit dan bumi dalam enam hari atau ‘yaum’, kata ‘yaum’ digunakan secara meluas dalam bahasa Arab bukan bermaksud satu hari tetapi juga bermaksud ‘zaman’ atau ‘satu umur’. Lebih-lebih lagi kata ‘yaum’ tidak melambangkan 24 jam sehari yang berkaitan dengan pergerakan matahari dan bumi tetapi Al-Qur’an merujuk kepada masa sebelum penciptaan. Tuhan berfirman “Kami menciptakan bumi, langit, matahari, bulan dan bintang dalam enam yaum”. Menurut bahasa Arab dan konteks ayat ini yaum bermaksud masa, umur atau tempoh. Oleh itu maksud ayat di atas adalah ‘Kami menciptakan bumi dalam enam peringkat yang berbeza iaitu peringkat demi peringkat’. Ilmu sains tidak membantah hal ini dan alam semesta memang melalui berbagai peringkat yang berbeza sebelum sampai kepada keadaan sekarang.

Begitu juga di dalam hadis Nabi Suci Muhammad s.a.w menyatakan bahawa umur dunia ini adalah 7000 tahun dan Nabi Adam a.s lahir 5000 tahun sebelum Nabi Muhammad s.a.w. Perkara ini telah disalahtafsirkan oleh manusia sehingga menyangka bahawa manusia telah wujud hanya beberapa ribu tahun dahulu sahaja sehingga penyokong teori evolusi diberi peluang untuk menghentam agama. Maksud sebenar hadis itu adalah dunia ini telah melalui beberapa umur, manusia zaman ini wujud beberapa ribu tahun dahulu dan tiada siapa yang mengetahui berapa jumlah bangsa manusia yang telah wujud sebelum kita..

Seorang ulama Islam bernama Sufi Muhyiddin Ibnu Arabi menulis bahawa beliau melihat dalam kashaf  yang menyatakan dunia ini dihuni oleh beratus ribuan ‘Adam’. Apabila satu bangsa adam pupus maka satu bangsa adam yang lain pula muncul. Walaupun gambaran agak ringkas tetapi benar. Penciptaan manusia yang digambarkan oleh Al-Qur’an tidak bertentangan dengan bukti saintifik dan sebenarnya ia berfungsi untuk panduan bagi kajian tentang sains.


Abdul latief ahmad
Pemikir bebas.

No comments:

Post a Comment